reklama

Dedictví aneb keď je zubár na vine

Zuby - téma, o ktorej väčšina z nás radšej len počuje. Ale týka sa každého, niekoho pozitívnym spôsobom, niekoho zas negatívnym.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (12)
Obrázok blogu

Už od malička sa moje zuby kazia viac ako ostatným. Aj keď dodržiavam ústnu hygienu, čistím si zúbky, žujem žujem žuvačky a pod. aj napriek tomu je moja bilancia do 15-teho roku môjho života nasledovná. Cca 10 plômb, 3 odumreté zuby a z toho 1 korunka. Mnohému však napomohla aj moja bývalá, veľmi "šikovná" stomatologička. Nikdy mi nevedela trafiť farbu plomby a v mojich ústach to vyzeralo všelijako, len nie dobre. Keď mi odumrel prvý zub (nechcite vedieť aké sú to bolesti, ale už som počul ženu po pôrode povedať, že je to horšie ako pôrod), následné ošetrenie, ťahanie nervu, čistenie kanálika a nakoniec jeho zaplnenie bola záležitosť cca 2 týždňov, čo je bežné. Nasledoval druhý zub (21), ktorému sa venovala niečo vyše mesiaca. Potom mi nanešťastie odumrel aj tretí zub (z pohľadu mňa jednotka vpravo hore, pre zubárov 11) a všetko to začalo. Prešiel týždeň, dva mesiac, dva, tri . . . až napokon prešiel rok (zubáry vám vedia porozprávať čo sa za ten čas stalo s koreňom a ako celý zub oslabol a pod...). Znenazdania sa mi počas obedu zub rozsypal na múčku. Až potom napadlo zubárku poslať ma na rontgen a zistila, že kanálik je nejako zakrivený. A nakoniec ho vyčistila a zaplnila, lenže nasledoval problém s mojím zubo-nezubom. Spravila mi odtlačky zubov, laborant urobil korunku. Ale tá farba, ako už bolo u mojej zubárky zvykom, nesedela ani k jednej farbe zba v mojej puse :D a to už je čo povedať. Korunku zalepila s neznámym materiálom. Ani veľmi fundovaná stomatologička(moja dnešná stomatologička), ktorá sa zameriava hlavne na záchovnú a protetickú stomatológiu, nevedela povedať čo je to za materiál. A Hornádom nepretieklo ani tak veľa vody a zub, ktorý mi odumrel ako druhý, sa mi zlomil. Ale to som už nabral odvahu (mal som 16) a prešiel som k mojej terajšej stomatologičke. Po týždni som mal korunku, ktorá stále vyzerá ako živý zub ( aspoň dnes mi to tvrdila sestrička na stomato-chirurgii pri resekcii koreňa zo zuba 11). Ošetrila mi pár klasických kazov, aj pár serióznych (išlo o to, že pôvodná plomba nebola v danom lôžku dobre pritlačená/nanesená a pod ňou sa začal tvoriť nový kaz. Škoda, že kaz pod plombou sa dá objaviť zväčša iba bolesťou pacienta), ale od kedy som u nej vždy viem, čo sa kde práve robí, čo bude nasledovať, poprípade aké sú alternatívy. U predchádzajúcej zubárky som nikdy nič nevedel, okrem toho koľko platím :D A tak sa stalo, že moja prvá korunka sa uvoľnila, no nanešťastie aj s prednou stenou koreňa. A to je dosť smutná správa pre 20 ročného chlapca, teda pre mňa. Nalepiť korunku naspäť nemalo zmysel, keďže koreň tohto zuba (11) bol o dosť tenší a veľmi slabý (následok ročného prečisťovania nervového kanálika) a navyše bez prednej steny. Takže dnes som absolvoval resekciu koreňa, našťastie zákrok uskutočnil pán primár, veľmi rýchlo a bezbolestne (samozrejme s narkózou). A momentálne ma ani tak netrápi diera v mojej hube hneď vpredu, ani že neviem rozprávať a šušlem ako dilinko, ale náklady na mostík aj s korunkou(5-7 tis. korún) alebo implantát(15-20 tis. korún).

Preto vám od srdca hovorím, keď vám je génmi dané, že máte zdravé zuby, tak kefka im síce nepoškodí, ale ani veľmi nepomôže. Budú zdravé a bodka. Ale keď máte gény na „houby s voctem“ tak také budete mať aj zúbky, síce sa im dá mierne pomôcť s kefkou, ale nie 100%tne. Takže jediné, čo vám zostáva, je pravidelne si čistiť zúbky s dobrou zubnou kefkou a fluoridovou pastou, používať dentálnu niť, cca 2x do týždňa papať rybky a chodiť na stomatologickú prehliadku aspoň 2x do roka, ale nie k hocikomu. Dajte si záležať na svojom zubárovi. Ten, ktorý vám nikdy nič poriadne nevysvetlí, pravdepodobne ani sám na 100% nevie čo a ako.

Veľa zdaru priatelia s výberom správneho stomatológa/stomatologičky, správnej zubnej kefky a pod. . . .


Štefan Orkuty

Štefan Orkuty

Bloger 
  • Počet článkov:  12
  •  | 
  • Páči sa:  0x

... jeden z mnohých, a predsa úplne iný ... Zoznam autorových rubrík:  NezaradenáBásnePostrehyReceptyVeda

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu